Rolf-Göran Bengtsson


Rolf-Göran Bengtsson, född 2 juni 1962 i Lund, är en svensk ryttare bosatt i Breitenburg, Schleswig-Holstein i Tyskland. Bengtsson började som ung med ponnyridning och har där två SM-guld i fälttävlan (ponny-SM 1977 & 1979). Under OS i Aten 2004 tävlade han med hästen Mac Kinley. Han har jobbat som beridare hos Jan Tops och tävlade då mycket framgångsrikt på stoet Isovas Pialotta. Numer har han, tillsammans med Bo Kristoffersen, egen verksamhet i Tyskland.

Bengtsson tog 1996 sin första grand prix-seger, i Göteborg, på hästen Paradiso, och har efter det vunnit ytterligare tolv tävlingar.

2004 var ett blandat år för Bengtsson. Misslyckade tävlingar mixades med framgångar som GP-segern i Cannes och lagsilvret vid OS i Aten. Han hann även vara med om en hemsk olycka som höll honom borta från ridningen en kortare tid.

Bengtsson vann silvermedalj i den individuella hoppningen under Olympiska sommarspelen 2008 i Peking, Kina, med hästen Ninja la Silla. Detta var Sveriges första individuella medalj i hästhoppning sedan 1932.

Bengtsson har deltagit i OS tre gånger, 1996, 2004 och 2008.

  • 2008: 2:a OS (individuellt)
  • 2004: 8:a OS, 2:a OS (lag)
  • 2001: 3:a EM,
  • 1999: 6:a EM (lag)
  • 1996: 10:a OS (lag)
  • 1994: 7:a EM (lag)

Rolf-Göran Bengtsson är fyra på världsrankingen när nya hoppåret börjar.
Rolf–Göran Bengtsson ser slutet på sin karriär. OS i London blir med all sannolikhet hans sista chans att ta ett OS–guld.

OS 2016 känns väldigt, väldigt avlägset. Men jag får väl känna hur det känns när jag står på start i London – om jag nu kommer dit.

Den där sista kommentaren är så typisk Rolf–Göran Bengtsson. Lågmäld, försiktig och snudd på blyg.

Vi möts på framhoppningen, en synnerligen oglamourös garagelokal under Globen. Några ryttare skrittar av sina hästar, andra rider bara runt och snackar i mobiltelefon. En och annan ridsportkändis springer förbi och morsar på "Roffe". Jo, han kallas för "Roffe" av gamla kollegor och annat folk i "branschen". Där är han anonym och en i mängden. Men det syns att han har en naturlig auktoritet som alla hans framgångar gett.

– Det här är en miljö där jag trivs. Jag känner mig hemma här och jag åker fortfarande iväg med glädje nästan varje helg.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0