Tänk om. . .

Ibland blir inget som man tänkt sig. Det får man helt enkelt leva med, och alla har sina motgångar och framgångar. En del har framgångar mer än andra och vissa har tyvärr mer motgångar än många andra.

Jag har sett många som skyller på hästen när det hänt något fel. I hoppningen till exempel så kanske hästen stannar för 2:andra gången då spöar ryttaren hästen massa gånger på baken, så att hästen får ont/blir rädd och kastar sig kanske åt något håll.

Jag tycker det inte att man ska göra så mot en levande varelse. Självklart får man ju piska på den lite men inte för mycket, som det oftasr blir och dessutom i fel sammanhang.

Tänk om man själv var en häst och ryttaren bara piskar på en och självklart skulle jag som många andra hästar stegra/bocka/kasta sig, nästan allt för att få av ryttaren.

Alla ramlar av
Alla vägrar ut sig ibland
Hästar kan hoppa stort
Hästar kan stanna
Det händer alla!



För det första om hästen har ett konstigt beeteende som du själv inte tycker är normalt kolla med någon duktigt ridlärare eller tränare om det vet varför den håller på som den gör. Den kanske har ont någon stans.

När jag hade Azzi, så tävlade vi en helg. Men jag kände att något var fel när jag började skritta på henne. Traven var som vanligt, men hon ville inte galoppera på. Utan gå i ett lungt galopptempo. Det är inte likt henne! Men jag tänkte inte så jätte mycket på det. Sen väl inne på banan hade hon inte samma tryck i galoppen som hon brukar och hoppade konstigt och stannade. Så jag avanmälde mig till nästa klass och åkte hem. Sen när jag kom hem kollade jag igenom hela henne och hon hade haft lite ont i ryggen.

Visst hästarna kan bocka också för att dom tycker det är kul.

Jag tycker även att om hästen stannar på ett hinder och sen lägger man till spöt så att hästen hoppar det är inte heller rätt. Farlig ridning helt enkelt.

Här kommer ett klipp som dom flesta redan sett, men det ger en verkligen baktankar och undrar varför vissa människor gör såhär mot våran underbara djur.








Kommentarer
Postat av: Rebecca Hellström

sv; jaha, hihi jaja hon var söt endå ^^

2011-06-01 @ 21:47:13
URL: http://rebeccalillylouise.blogg.se/
Postat av: ponyjumpers (:

Fin blogg! :)

2011-06-01 @ 23:29:52
URL: http://ponyjumpers.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bra att ni anger källan ni hittat klippen :)

2011-06-02 @ 10:17:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0