Min och Bobbys Resa "provridningen"

det hela började med att vi åkte ner den 26 maj till sjöis för att lämna min bästa kompis. Azzi stog i transporten ner och jag hade många tankar om hur jag skulle välja. Kom ner lastade ur azzi, och sen började allt!



henning som jobbar där och har hand om provridning och sånt, frågade om jag hade tänkt på om det fanns någon jag villle provrida. Jag ville ju ha en häst/ponny som jag kan tävla, ha roligt med, en liten mer utmaning än Azzi. Visst Azzi är inte den enklaste ponnyn men jag ville ha lite mer att jobba med. Jag hade tittade länge på en häst på deras hemsida. Men det visade sig att den hästen var inte 100% frisk. Så den la jag åt sidan direkt.

Jag, mamma, pappa, elin och henning gick in i en hage med massa unghästar och några som var inte var unghästar. Han visade många fina unghästar, men jag vill inte ha någon av dom. Jag var väl lite intresserad av någon unghäst men jag visste att jag inte skulle kunna komma ut och tävla så mycket jag ville. (Kunde inte tävla på Azzi så många lokala, pga andra saker) Vi gick tillbaka till stallet, och han tyckte att jag skulle provrida den stora skimmeln Bombibitt. Jag tänkte väl att det kan jag väl göra och så blev det.



Jag satte upp och skrittade ner till en av paddockarna. Kände direkt att han var trög, men jag körde på ändå. Skrittade och gjorde lite öppna och sluta på ena långsidan, ökade och minskade. Traven var loj och jag fick inte fram honom så mycket men han var så mjuk annars. Hoppde det lilla hindret, och han tog verkligen i mer än vad han behövde. men iallafall avslutade lite lätt med trav och sen skrittade jag upp igen.



Sen fick jag provrida Fine. Hade sett den på läger och den såg verkligen ur mysig ut. Skrittade ner till samma paddock och kände direkt att något var fel. Hon var mer på två ben än fyra. traven så kastade hon bara upp huvudet. så jag hoppade av och skrittade henne för hand tillbaka till stallen.



Frågade henning om det fanns några mer hästar som han trodde skulle kunna passa mig. Han tänkte men kom inte på något, sen går han bort till en fux valack, han säger att denna ponnyn passar inte riktigt alla men du får gärna provrida den. Självklart ville jag provarida ponnyn.  Skrittade ner till paddocken, och började rida.

Fick lite tips av Henning hur jag skulle rida honom. Framför allt att jag skulle få igång honom. jag förssökte ochfick kämpa ett tag. men han var så mjuk och rolig att rida. galoppen var väl inte den bästa, bakbenen kom upp i nästan varje språng. Men det var något som jag såg hos den lille bus ponnyn. Hoppade även hindret någon gång, och han drog på och tyckte det var jätte roligt.
Mamma och pappa frågade många gånger om jag verkligen var säker att vi skulle välja denna ponnyn. Ja var helt säker och ville verkligen ha honom.

Vi bestämnde oss för honom och skrev kontrakt och allt sånt. sen åkte vi hem och nu var det bara att vänta och vänta.





Nästa del handlar om resan efter provridningen :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0